Haptotherapeut

Ervaring met begeleiding
Ik heb mijn opleiding tot haptotherapeut gevolgd bij Synergos, de Nederlandse Vakopleiding Haptonomie, in Amersfoort.
In deze opleiding kreeg ik uiteraard training in haptonomische vaardigheden, maar daarnaast ook in vakken als ontwikkelingspsychologie, psychopathologie, gespreksvoering, anatomie en fysiologie.

Als docent en onderwijskundige heb ik jarenlang mensen begeleid bij (het ontwerpen van) leerprocessen. In het onderwijs, maar ook in het bedrijfsleven en de non-profit sector. Ik heb een brede achtergrond, heb in verschillende functies met veel verschillende mensen en organisaties samengewerkt.

Ik heb cursussen gevolgd in massage, meditatie, intuïtieve ontwikkeling, stemwerk, en deed een jaartraining Neurolinguistisch Bodywork: een combinatie van NLP, lichaamswerk en bewegingsmeditatie.

Sinds ik mijn opleiding heb afgerond heb ik als haptotherapeut verschillende nascholingscursussen en workshops gevolgd. Ik heb aanvullende training gevolgd in medische en psychosociale kennis, met ondersteuning van de Provincie Overijssel. Ik heb nascholing gevolgd op het gebied van mindfulness, burn-out, adem en emoties, intimiteit en nabijheid, haptotherapie in water. Ik volgde ‘Haptonomische Relatiebegeleiding‘ bij het ITH in Nijmegen, en SOMA training voor het verwerken van psychotrauma, in Wiesbaden.

Daarnaast ben ik lid van diverse intervisiegroepen en volg regelmatig supervisie.

Als haptotherapeut ben ik in mijn begeleiding toegankelijk, flexibel en creatief. Ik geef ruimte en aandacht, oordeel niet snel en kan goed relativeren. Ik bied je de rust en veiligheid om naar jezelf te luisteren. Dat wil niet zeggen dat er tijdens de sessies niet ook gelachen wordt!

In mijn vrije tijd maak ik muziek. Ik zing in het Kamerkoor Montessera, en speel piano.  Ik houd van verschillende dansvormen, van schilderen, lezen, wandelen, zwemmen en fietsen.

Haptonomische ontmoetingen raken me. Het is een begeleidingsvorm waarin ik als begeleider heel betrokken kan zijn. Het verrast me telkens weer hoeveel impact het heeft als iemand zich meer in contact gaat voelen met zichzelf, met het eigen gevoel. Ik maak bijzondere leerervaringen mee waardoor mensen zich vrijer gaan bewegen, letterlijk en figuurlijk.